Publieke stadsontwikkeling

Diest is de parel van het Hageland. De laatste jaren is Diest een prachtige stad geworden om te vertoeven. Je komt meteen tot rust in haar oases van groen, aan de oevers van de Demer die door het centrum loopt en tussen haar historisch erfgoed. De stad ademt een lange geschiedenis uit en daar mogen we trots op zijn. Van de middeleeuwen tot de 19de eeuwse citadel. Dit historisch erfgoed hoort in de eerste plaats iets van de Diestenaar te zijn, ons erfgoed. Vandaag zien we bij het stadsbestuur een omgekeerde visie. Ze is naarstig op zoek om het erfgoed in de uitverkoop te zetten. Wij willen de sleutels van ons erfgoed in handen houden van de Diestenaar. Wij willen als inwoners inspraak kunnen krijgen over de invulling van het erfgoed. Wanneer private spelers het erfgoed in handen krijgen, valt ook de democratische inspraak hierover weg.

Wat wij willen

Eén. De citadel als socio-cultureel centrum in onze stad

• We geven de inspraak over de Citadel niet in handen van projectontwikkelaars
  • De citadel functioneert als onderkomen voor tal van Diestse socio-culturele organisaties