Mobiele stad
Wij kiezen voor een stad die toegankelijk is voor wie zich te voet, met de rolstoel, de fiets, het openbaar vervoer of de auto verplaatst. Wij willen inzetten op groen vervoer zoals het openbaar vervoer of fietsers, maar stappen niet mee in een pestbeleid tegen auto’s. Vandaag blijven veel werkende mensen afhankelijk van hun auto om zich te verplaatsen. Wij kiezen ervoor om hen niet op kosten te jagen. Parkeren moet toegankelijk blijven, zowel in de stad als aan het station.
Wat wij willen
Eén. Toegankelijk en betaalbaar openbaar vervoer
- Afschaffen van de pendelparkeerkaart voor Leopoldlaan, Turnhoutsebaan en Schoonaerde
- De NMBS-parking moet gratis voor wie een vervoersbewijs heeft
- Gratis pendelbussen tussen randparkings, het centrum en het station
- We onderhandelen met De Lijn voor een betere bediening van de deelgemeenten
- We kiezen voor meer bussen op vroege of late uren en in de weekends, ook naar de deelgemeenten
Visie
Het station van Diest helpt elke dag 2.900 pendelaars om te reizen naar hun werk. Rekening houdende met de grote uitdaging op vlak van klimaat en de steeds grotere drukte op onze weg is dat een goede zaak. Het duurder en ontoegankelijk maken van openbaar vervoer in tijden van stijgende prijzen en dalende koopkracht duwt de mensen terug in hun auto, de files in. De NMBS maakte de stationsparking betalend en het huidige stadsbestuur volgt deze logica en maakte de omliggende straten in de omgeving betalend. Zo moeten Diestenaars 60 euro per jaar betalen en niet-Diestenaars 240 euro per jaar. De reden die het stadsbestuur hiervoor geeft is dat de omliggende straten anders overbelast zouden worden. Het is duidelijk geworden dat ook met deze hoge tarieven, pendelaars dit verkiezen boven de nog duurdere NMBS parking. Hierdoor is er nog steeds drukte, het enige verschil is dat het stadsbestuur en het parkeerbedrijf hiervan profiteren. PVDA Diest wilt deze absurde "pendelparkeerkaart" afschaffen. Het openbaar vervoer moet namelijk laagdrempelig en betaalbaar blijven voor iedere pendelaar.
We willen tegen de visie van de NMBS ingaan om de stationsparkings betalend te maken. Wie met de trein reist, moet gratis kunnen parkeren op de stationsparking. We voeren een systeem in waarmee wie een vervoersbewijs heeft, gratis kan parkeren. Vandaag kunnen mensen met een vervoersbewijs korting krijgen op hun parking. De automaten zijn slim genoeg om een onderscheid te maken tussen treinreizigers en niet-treinreizigers.
Diest beschikt over 3 grote randparkings. Van de randparkings naar het centrum wandelen duurt geen 5 minuten zoals het huidige stadsbestuur beweert, maar eerder het dubbele. Enkel de Citadel vormt een uitzondering, maar is niet toegankelijk voor wie weinig mobiel is. Wij willen daarom een gratis shuttlebus lanceren die het centrum met de randparkings verbindt. Waardoor ook mensen die minder goed te been zijn, gebruik kunnen maken van deze randparkings.
Door de week kunnen de shuttlebussen ook rijden tussen de parkings van Den Amer en de Halve Maan om pendelaars tijdens de piekuren van en naar het station te brengen. Op deze manier kunnen mensen vlot aan het station geraken zonder financieel te worden gepijnigd. Op deze manier pakken we enerzijds het parkingtekort aan het station aan en benutten we de parkeercapaciteit van de overige parkings.
Wij zijn ook voorstander van minder auto’s op de baan, maar dat kan enkel als er een degelijk alternatief wordt voorzien. De visie om rijden met de auto duurder te maken, is enkel een strafmaatregel voor de werkende mens. Wie veel geld heeft, krijgt op deze manier het privilege om met de auto te kunnen rijden wanneer en waar hij wilt. Vooral onze deelgemeenten hebben een groot gebrek aan openbaar vervoer. Wie vanuit het centrum van Molenstede naar het station wilt raken, moet meer dan 1,5 km wandelen omdat ze hun buslijn zijn kwijtgeraakt. Wie in Deurne de bus wilt nemen, kan dat maar 1 keer om het uur. En ook de busverbindingen vanuit de andere deelgemeenten zijn niet optimaal. Wij willen minstens één lijn per half uur tijdens de ochtend en avond om pendelaars vlot naar het station te brengen. We willen ook meer bussen op vroegere en latere uren. Zo kan wie vroeg moet gaan werken, ook het openbaar vervoer nemen. De vroegste bussen moeten minimaal aangepast worden aan de vroegste treinen die vertrekken in Diest, zeker voor de deelgemeenten. Dit is nu zeker nog niet het geval. Latere bussen voor wie langer in Diest wilt blijven hangen en niet zonder vervoer komt te vallen. De bushaltes in het centrum moeten terug worden bediend via een normale lijn, niet via het systeem van de flexbussen. Er moet dus met De Lijn worden samengezeten om dit uit te breiden.
Twee. Een stad op maat van voetgangers en fietsers
- We verhogen de veiligheid van de fietsinfrastructuur op de wegen en gevaarlijke kruispunten.
- We renoveren de voetpaden in de stad zodat iedereen zonder ongelukken kan wandelen.
- We maken werk van de fietsostrade tussen Aarschot en Diest
- We breiden het systeem van deelfietsen uit en breiden dit uit naar bakfietsen
Visie
Pedelecs, mountainbikes, bakfietsen maar ook gewone stadsfietsen worden steeds populairder. Fietsen is goedkoper dan een auto, vermijdt lange files en houdt ons in beweging. De stad heeft als taak om dit te stimuleren en onderhouden. Om vlot te fietsen is er natuurlijk nood aan aangepaste fietsinfrastructuur. We behouden de fietszone in de binnenstad en pakken de fietspaden op de gewestwegen aan. De fietspaden langs de gewestwegen zijn in verouderde staat en vaak te smal om langs te fietsen. Iedereen moet zich veilig kunnen verplaatsen met de fiets. We herbekijken eveneens verschillende kruispunten, zoals het station, om het fietsverkeer vlotter te laten verlopen. Het is soms zeer onduidelijk welke rijrichting of voorrangsregels gelden. Op deze manier worden gevaarlijke situaties gecreëerd. Duidelijke verkeerslichten langs beide zijden van de straat en conflictvrije kruispunten horen de norm te zijn.
We willen niet enkel een stad op maat van fietsers, maar ook van voetgangers. Oudere mensen klagen terecht over de slechte toestand van de voetpaden in het centrum. Klinkers en kasseien steken uit of de voetpaden zijn veel te smal. Mensen verongelukken op de voetpaden die niet onderhouden worden. We willen een duidelijk register van de toestand van alle voetpaden om deze te repareren en te verbreden indien nodig. We willen de voetpaden maximaal vrij houden, maar dat betekent dat iedereen zijn fiets, brommer of voertuig degelijk kan stallen. Binnen het centrum moet het aantal fietsenstallingen uitgebreid worden.
De F26, fietssnelweg Aarschot-Diest, blijft aanslepen en geraakt niet af. Er moet meer druk komen om Diest en Aarschot met elkaar te verbinden, zodat op die manier Leuven en Diest ook verbonden geraken. Fietssnelwegen zijn alomtegenwoordig in echte fietssteden zoals Kopenhagen. Zij verbinden alle wijken en deelgemeenten met het centrum met fietsostrades. Mensen kunnen zo op een veilige en snelle manier zich verplaatsen met de fiets. De plannen voor een fietssnelweg tussen Diest en Aarschot liggen al een tijdje op tafel, maar moeten nu tot uitvoering worden gebracht. Daarlangs moeten we met andere steden in de regio zoals Beringen, Tienen, Hasselt en Westerlo bekijken om nieuwe fietssnelwegen aan te leggen tussen deze steden.
We streven ernaar om fietsen voor iedereen laagdrempelig te houden. Daarom willen we de werking met Fietspunt van Velo vzw verder uitbouwen. Een eerste idee is het mogelijk maken van het verhuur van bakfietsen. Bakfietsen worden populairder met de dag, ze bieden dan ook vele voordelen. Zo kunnen diestenaars hun boodschappen doen of hun jongere kinderen afzetten aan de schoolpoort. Deze soort fietsen zijn echter aan de prijzige kant. Hier kan de Fietspunt een rol spelen om deze manier van duurzaam vervoer aan te moedigen bij alle Diestenaars.
Drie. Een parkeerbeleid op maat van mensen, niet het parkeerbedrijf
- We zetten de samenwerking met APCOA stop en nemen het parkeerbeleid terug in handen van de stad.
- De opbrengsten van het parkeren investeren we in duurzame mobiliteit
- Eerste parkeerkaart gratis
- Uitbreiding systeem deelauto’s
Visie
“Parkeren op maat van inwoners, niet van het parkeerbedrijf” was één van de verkiezingsslogans van Open Diest. In Diest werd parkeren de laatste jaren duurder, ondanks dus bovenstaande voornemens. Met de vereenvoudiging naar één parkeertarief, werden de meeste plaatsen in het centrum duurder. Bestaande blauwe zones werden veranderd naar betalende zones en werden niet-blauwe zones in het centrum en rond het centrum blauwe zone. Tenslotte maakte het stadsbestuur de straten in de stationsomgeving betalend. Pendelaars uit Diest moeten zo 60 euro per jaar betalen voor een plaats aan het station, bij niet-inwoners gaat ditzelfde over 240 euro. Deze maatregelen zijn niet op maat van inwoners, bezoekers en werkende mensen, maar wel op maat van het parkeerbedrijf. Deze toename aan betalende parkings leveren veel geld op. In 2022 werd er met betalend parkeren en boetes 1.137.344.41 euro verdiend. Daarvan vloeit er liefst bijna 600.000 euro terug naar APCOA. Dit is geld dat de stad zelf niet kan investeren, maar naar de aandeelhouders van APCOA vloeit. Wij willen de samenwerking met APCOA stopzetten zodat we die inkomsten kunnen herinvesteren in onze stad. Zo kunnen we het parkeerbeleid echt op maat van mensen krijgen.
Allereerst schaffen we de pendelkaart en de betalende zone rond de stationsomgeving af. In tijden van klimaatverandering is het positief dat mensen de trein nemen en daarvoor hun auto parkeren aan of rond het station. Het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden door lage prijzen. Zo zorgen we voor minder files en minder vervuiling, dure parkings aan de stations horen daar niet bij. Daarnaast maken we een eerste parkeerkaart voor bewoners gratis. Een auto per gezin is namelijk geen luxe, voor sommige pendelaars is de auto de enige optie om op tijd op werk te komen.
Tegelijkertijd is het belangrijk dat andere opties zo veel mogelijk worden benut. Inwoners die niet pendelen met de auto, moeten gebruik kunnen maken van deelauto’s als ze toch de wagen nodig hebben. Op die manier kunnen onnodige auto’s gemeden worden. In Diest kan men vandaag gebruikmaken van vier deelauto’s. Het gebruik van deelauto’s groeit elke dag. Daarom wil PVDA Diest het netwerk van deelauto’s uitbreiden naar alle deelgemeenten, hier staan er nu nog geen.