Internationale solidariteit

Diest is een stad met een blik op de wereld. In een stad als de onze - waar mensen met verschillende achtergronden samenwonen - zijn ontwikkelingssamenwerking en internationale solidariteit van groot belang. Ze dragen bij tot een meer open en solidaire samenleving. Wij vinden dat het stadsbestuur moet blijven inzetten op ontwikkelingssamenwerking en op initiatieven van Diestse organisaties die actief zijn rond internationale solidariteit en Noord-Zuidsamenwerking. Diest moet een solidaire stad zijn die inzet op een actief lokaal vredesbeleid. Een stad die geen relaties onderhoudt met apartheidsregimes en het internationaal recht hoog in haar vaandel draagt. Een stad waar solidaire burgers elkaar kunnen vinden in haar verenigingen voor internationale solidariteit.

Wat wij willen

Eén: Noord-Zuidsamenwerking

• We verhogen het budget voor ontwikkelingssamenwerking in lijn met het nationale doel van 0,7%
  • We blijven organisaties steunen die werken rond internationale solidariteit en die de Diestenaars sensibiliseren en organiseren rond Noord-Zuidthema’s, en bieden hen een ontmoetingsplek om inspraak en participatie te promoten
  • We bouwen Diest verder uit als FairTradeGemeente met een duurzaam aankoopbeleid en zetten ons ook in voor de verdere stappen zoals duurzaam bankieren en bewust verbruiken

Twee: een actieve vredespolitiek

• We maken van Diest een vredestad, door de verschillende vredesinitiatieven in de stad te steunen en een lokaal vredesbeleid te voeren.
  • In 2008 sloot Diest zich aan bij het internationale project ‘Mayors for Peace’. We willen dat de stad dit engagement vernieuwt, samen met het standpunt voor een wereld vrij van kernwapens.
  • Op 21 september maakt stad Diest de Internationale dag van de Vrede zichtbaar door vredesvlaggen uit te hangen en te verspreiden in de stad, samen met een conrete eis voor vrede, zoals een duidelijk standpunt tegen de oorlog in Gaza.

Drie: Palestina - stop de genocide

• Stad Diest verklaart zich een apartheidsvrije zone. Zo komt de stad op voor actieve solidariteit met het Palestijnse volk en neemt ze een trekkende rol op zich om de publieke ruimtes in de stad vrij te maken van racisme en discriminatie.
  • De stad neemt duidelijk standpunt in voor een permanent staakt-het-vuren in Gaza en onbeperkte humanitaire hulp aan de Palestijnen. Daarnaast veroordeelt ze de apartheidspolitiek van Israël en komt ze op tegen de illegale bezetting van de Gazastrook, Oost-Jeruzalem en de Westelijke Jordaanoever.
  • Naar het Gentse model zal stad Diest Israëlische bedrijven boycotten die betrokken zijn bij de illegale bezetting en blokkade van Palestina in haar aanbestedingsbeleid.