Armoedevrije stad
Diest als armoedevrije stad. Dat is onze ambitie. Als linkse partij is ons motto: “we zijn pas rijk als niemand arm is”. Vooral kinderen onder de 3 jaar lopen in onze stad een grotere kans om in armoede te verzeilen. 14,9% van de kinderen onder 3 jaar heeft kans om in armoede op te groeien en is hoger dan het Vlaamse gemiddelde. De voorbije tien jaar is dit probleem niet aangepakt, want in 2015 lag dit nog op 6%. De kansarmoede bij kinderen ligt nu 2,5 keer hoger dan in 2015. Voor ons moet armoede een echte prioriteit worden.
Wat wij willen
Eén. De stad streeft naar een sterke en betaalbare dienstverlening voor allen
- We voeren een volwaardig schepen in voor armoedebestrijding
- Algemene stop op prijsverhoging voor zwemmen, bibliotheek en containerpark en andere stadsdiensten.
- Dienstverlening volgens 3 B’s: bereikbaar, begrijpelijk en behulpzaam. Nu lopen mensen zich vast in de doolhoven van dienstverlening.
- We voeren een sterkeschouderstaks in voor grote bedrijven om zo de belasting te verlagen bij inwoners en kleine zelfstandigen
- We voorzien gratis maaltijden voor kinderen op school.
Visie
Om van armoede een echte prioriteit te maken, is een schepen van armoedebestrijding nodig. Armoede is belangrijk genoeg om hier een schepenambt voor in te vullen. Armoede mag geen onderbesteding zijn van verschillende andere bevoegdheden zoals welzijn.
De schepen van armoedebestrijding moet de leiding nemen om de (kinder)armoede in onze stad terug te dringen. Er is een dirigent nodig om de inkomens boven de armoedegrens te trekken, de lege brooddozen terug te vullen en een doortastend plan te hebben om hulp te bieden aan wie het echt nodig heeft.
We hebben meer nood aan een schepen van armoedebestrijding in plaats van een schepen van smart city/citymarketing. Wij willen inzetten op armoedebestrijding en elke Diestenaar een deftig leven bezorgen.
Met bijna 15% kinderen onder de 3 jaar die risico lopen op armoede in onze stad, doen we het slechter dan het Vlaamse gemiddelde. Armoede is een probleem dat we structureel willen oplossen. Toch mogen we vandaag kinderen niet het slachtoffer laten worden van de stijgende armoede. Kinderen die met een lege brooddoos of ongezonde maaltijden op school aankomen, liggen te hoog. Elke leerling in deze situatie, is er al één te veel. Scholen moeten tijdens de middag gratis gezonde schoolmaaltijden aanbieden aan hun leerlingen. Elk kind moet hier vrij gebruik van kunnen maken, zonder een stigma opgeplakt te krijgen. We zetten een systeem op met lokale boeren om groenten en fruit aan te kopen. Hiermee ondersteunen we ook onze lokale landbouw. We lanceren dit systeem in de gemeentelijke kleuter -en basisscholen om het daarna uit te breiden naar alle Diestse scholen.
Als je het financieel niet breed hebt, dan wegen kosten zoals dure stadsdiensten extra hard door. Als stad moeten we er dus voor zorgen dat die zo weinig mogelijk kosten en dat wat betaalbaar is, betaalbaar blijft. Het is belangrijk erover te waken dat zaken zoals gratis lidmaatschap bij de bibliotheek en betaalbaar zwemmen in de Warande toegankelijk blijven.
De gemeente Zelzate heeft een eerlijke taxshift ingevoerd, de grote bedrijven dragen het meest bij. Hierdoor is de gemeentebelasting verlaagd voor de inwoners en kleine zelfstandigen. Zij doen dit door middel van een oppervlaktetaks. In Diest kunnen we ook een taxshift organiseren waarbij de grotere bedrijven meer bijdragen op basis van hun oppervlakte
We willen ook de kwaliteit van de hulp- en dienstverlening doen stijgen. Vandaag lopen mensen zich vast in de doolhoven en drempels van de dienstverlening van de stad en OCMW. Wij pleiten voor de invoering van het 3-B’s-principe voor de stedelijke dienstverlening: bereikbaar - begrijpelijk - behulpzaam.
Daarnaast willen we ook de toegankelijkheid en kwaliteit van hulp en dienstverlening doen stijgen. Het OCMW en de stadsdiensten blijven voor veel inwoners een te hoge drempel om hulp te vragen. De dienstverlening moet bereikbaar zijn qua afstand. Maar je moet ook kunnen binnenwandelen voor een afspraak. We werken dus niet alleen met digitale afspraken. Vandaag zijn er wachtlijsten voor budgetbegeleiding en schuldbemiddeling. Hier moet de dienstverlening uitgebreid worden en met verschillende locaties toegankelijker gemaakt worden. De dienstverlening moet begrijpelijk zijn: geen moeilijke woorden en geen jargon, geen digitale doolhoven, maar hulp op maat. Met ook een tolk als dat nodig is. De dienstverlening moet behulpzaam zijn: ambtenaren en loketbedienden moeten niet vertrekken vanuit de regelgeving, maar vanuit de hulpvraag en hoe ze daarbij kunnen helpen. Ook dat is maatwerk. Wij willen een ‘rechtenverkenner’ bij elk loket. De eerste vraag die de medewerkers moeten stellen is dan: ‘Welkom, zullen we samen nagaan of je al je rechten uitput en hoe we je sociale grondrechten kunnen garanderen?’ Bij maatschappelijke begeleiding moet er ruimte zijn voor een vertrouwensband met de hulpverlener. Daarvoor moet de continuïteit van de begeleiding garant staan. Het is niet goed dat mensen in moeilijkheden telkens opnieuw hun verhaal moeten doen. Begeleiding op maat en op het tempo van de mensen is nodig. Kort als het kan, lang als het nodig is, met een vaste persoon.
Het OCMW moet in de eerste plaats mensen verder helpen die het moeilijker hebben. Doorgedreven controles horen daar geen onderdeel van te zijn. Wie vandaag nog in aanmerking wilt komen voor goedkopere maaltijden in het sociaal restaurant moet aan het OCMW kunnen aantonen dat ze hun budget goed beheren. Wij vinden dit een ontoelaatbare inmenging in de privésfeer van mensen in een kwetsbare positie. Het OCMW moet de keuze maken om te zorgen dat mensen een kwalitatieve betaalbare maaltijd kunnen hebben zonder hun volledige budgetbeheer uit de doeken te doen.
Twee. Alle inkomens boven de Europese armoedegrens
- Alle lonen en uitkeringen willen we boven de Europese armoedegrens tillen.
- De stad trekt het leefloon op tot boven de armoedegrens
- De stad start zelf een proefproject om het leefloon van eenoudergezinnen op te trekken en onvoorwaardelijk te maken. Dit is een sterk signaal naar de federale regering.
- Het leefloon moet gegarandeerd zijn voor iedereen met een (gezins)inkomen beneden het referentiebudget voor een menswaardig inkomen.
Visie
Het OCMW moet het laatste vangnet worden voor kwetsbare mensen in sociale moeilijkheden. Iedereen moet de kans krijgen om gepaste hulp en dienstverlening te krijgen. Dat houdt in dat het OCMW er naar streeft om ook de meeste kwetsbare mensen een menswaardig bestaan te geven. De huidige maatschappelijk werker is meer bezig met administratie en screenings in plaats van de meest kwetsbaren te helpen. Het OCMW moet terug de brugfiguur worden tussen de gemeente en haar inwoners. Maatschappelijk werk is in de eerste plaats mensenwerk en geen computerwerk. Buiten de fysieke hulp speelt financiële hulp ook een cruciale factor in het bestrijden van kansarmoede. Het leefloon ligt tot op vandaag nog altijd onder de Europese armoedegrens.
Wij willen dat de stad en het OCMW opnieuw hun eindverantwoordelijkheid opnemen om een menswaardig bestaan te garanderen voor elke Diestenaar. Dat ze de regie in het lokaal sociaal beleid opnemen. Dat houdt ook in dat elke Diestenaar een inkomen heeft waar hij of zij menswaardig mee kan leven. Daarvoor moet een inkomen boven de armoedegrens gegarandeerd zijn.
Wij willen de leeflonen optrekken tot aan het referentiebudget voor een menswaardig inkomen. Dat referentiebudget komt overeen met de Europese armoedegrens. Wij willen ook dat het leefloon onvoorwaardelijk is. En dat het rekening houdt met een veranderende realiteit zoals cohousing of samenwonen zonder dat het leefloon hierdoor daalt.
Drie. Automatische rechtentoekenning
- Wie aanklopt bij het OCMW voor een uitkering moet binnen de week geholpen worden
- We organiseren het zo dat de verschillende rechten automatisch toegekend worden voor doelgroepen.
- We passen het ‘only-once-principe’ toe: als je een papier eenmaal binnen brengt, moet het ook gebruikt kunnen worden voor andere aanvragen. Dat maakt het leven voor iedereen eenvoudiger, ook voor de administratie.
.
Visie
Veel mensen die recht hebben op een uitkering doen daar geen beroep op. Het Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin onderzocht deze onderbescherming. Conclusie: veertig procent van de rechthebbenden op een uitkering, vraagt die uitkering niet aan. Wie het vandaag moeilijk heeft en hulp nodig heeft, moet eerst door een bureaucratisch kluwen geraken om hulp te vinden. Er bestaan vandaag vele drempels om die hulp te kunnen krijgen. Mensen krijgen op deze manier het etiket opgeplakt van profiteur of fraudeur. Wie al weet dat hij recht heeft op een uitkering, moet daarna een stapel papieren of formulieren indienen om aan te tonen dat hij hulp nodig heeft. Terwijl de overheid over alle nodige informatie beschikt. Voor Tax-On-Web kan men de belastingsbrief nagenoeg volledig invullen, dan gaat dat ook voor wie recht heeft op een uitkering.
Het kan anders. Wij willen de verschillende rechten automatisch toegekend zien. Als je een papier binnenbrengt, dan moet het ook gebruikt kunnen worden voor andere aanvragen. Dat is het only-once-principe. Het maakt het leven voor iedereen eenvoudiger, ook voor de administratie.
Veel mensen die beroep willen doen op het OCMW ervaren lange wachttijden bij de aanvraag van een uitkering. Per aanvraag dient de maatschappelijk werker een sociaal onderzoek te houden. Bijvoorbeeld: bij de aanvraag van een leefloon dient de sociaal werker meerdere gesprekken te voeren met de cliënt en gegevens te controleren uit de kruispuntbank van sociale zekerheid. Gemiddeld zit je aan 6 verschillende documenten per aanvraag, hierdoor is de gemiddelde wachttijd voor de toekenning of weigering van een leefloon 31 dagen. OCMW Gent heeft samen met KU Leuven een proefproject opgestart om de aanvraag van een leefloon efficiënter maar vooral sneller te laten verlopen. Het OCMW van Gent gebruikt een online applicatie om een leefloonaanvraag goed te keuren. Hierdoor kan een sociaal werker binnen de week de aanvraag tot een uitkering goedkeuren. Wij willen deze toepassing ook uitbreiden naar alle uitkeringen. Diest moet kiezen voor een hulpverlening die efficiënt en snel mensen in nood kan helpen. Wie aanklopt bij het OCMW moet binnen de week worden geholpen.
De digitalisering laat zich in de volledige maatschappij voelen, behalve voor wie het echt nodig heeft. Stadsdiensten zijn perfect op de hoogte van de inkomens van mensen en daardoor ook van wie recht heeft op welke rechten. Wij willen dat de stad mensen proactief aanschrijft om hun op de hoogte te brengen van hun rechten en hen die rechten automatisch toe te kennen. Dit maakt van maatschappelijk werk terug mensenwerk.