Armoedevrije stad

Diest als armoedevrije stad. Dat is onze ambitie. Als linkse partij is ons motto: “we zijn pas rijk als niemand arm is”. Vooral kinderen onder de 3 jaar lopen in onze stad een grotere kans om in armoede te verzeilen. 14,9% van de kinderen onder 3 jaar heeft kans om in armoede op te groeien en is hoger dan het Vlaamse gemiddelde. De voorbije tien jaar is dit probleem niet aangepakt, want in 2015 lag dit nog op 6%. De kansarmoede bij kinderen ligt nu 2,5 keer hoger dan in 2015. Voor ons moet armoede een echte prioriteit worden.

Wat wij willen

Eén. De stad streeft naar een sterke en betaalbare dienstverlening voor allen

• We voeren een volwaardig schepen in voor armoedebestrijding
  • Algemene stop op prijsverhoging voor zwemmen, bibliotheek en containerpark en andere stadsdiensten.
  • Dienstverlening volgens 3 B’s: bereikbaar, begrijpelijk en behulpzaam. Nu lopen mensen zich vast in de doolhoven van dienstverlening.
  • We voeren een sterkeschouderstaks in voor grote bedrijven om zo de belasting te verlagen bij inwoners en kleine zelfstandigen
  • We voorzien gratis maaltijden voor kinderen op school.

Twee. Alle inkomens boven de Europese armoedegrens

• Alle lonen en uitkeringen willen we boven de Europese armoedegrens tillen.
  • De stad trekt het leefloon op tot boven de armoedegrens
  • De stad start zelf een proefproject om het leefloon van eenoudergezinnen op te trekken en onvoorwaardelijk te maken. Dit is een sterk signaal naar de federale regering.
  • Het leefloon moet gegarandeerd zijn voor iedereen met een (gezins)inkomen beneden het referentiebudget voor een menswaardig inkomen.

Drie. Automatische rechtentoekenning

• Wie aanklopt bij het OCMW voor een uitkering moet binnen de week geholpen worden
  • We organiseren het zo dat de verschillende rechten automatisch toegekend worden voor doelgroepen.
  • We passen het ‘only-once-principe’ toe: als je een papier eenmaal binnen brengt, moet het ook gebruikt kunnen worden voor andere aanvragen. Dat maakt het leven voor iedereen eenvoudiger, ook voor de administratie.
    .